Een vliegticket, hoe zit ie in elkaar
- Naam van de vliegmaatschappij waarmee wordt gevlogen.
- Naam passagier.
- Plaats opstappen.
- Plaats bestemming.
- Plaats uiteindelijke bestemming, in dit geval de opstapplaats.
- Berekening van ticket tarief. Hier staat de code voor het type ticket (BLSX1M1), de prijs in NUC's (584.78, zie 26) per onderdeel van het totale te vliegen traject.
- Het vluchtnummer is opgebouwd uit de code voor de luchtvaartmaatschappij en een administratief nummer.
- Vertrekdatum.
- Vertrektijd.
- Reserveringsnummer.
- SITI, afkorting van: Solid Inside, Ticket Inside, betekent dat het biljet in Nederland is betaald en aan de passagier is overhandigd.
- Code voor de computer van de reisagent.
- Code voor het reisburo.
- Prijs van ticket inclusief luchthavenbelasting op respectievelijke luchthavens.
- Codenummer van de reisagent.
- Nummer van voorraad administratie.
- Code voor luchtvaartmaatschappij.
- ROE, afkorting van Rate Of Exchange, de lokaal geldende wisselkoers van de NUC (zie 26).
- Totaal bedrag in NUC's (zie 26) vermenigvuldigd met ROE (zie 18) geeft ticketprijs in guldens.
- Administratie nummer.
- De letter staat voor de klasse waarmee wordt gevlogen.
- EH, afkorting van Eastern Hemisphere, wat betekent dat de vlucht op het oostelijk halfrond wordt afgelegd.
- AMS staat voor, zal u niet verbazen: Amsterdam, PEK staat voor Peking. Iedere bestemming heeft een vaste afkorting van drie letters.
- Aantal NUC's (zie 26) per onderdeel van het totale vliegtraject. In dit geval 584.78 NUC's voor zowel Amsterdam-Peking als Peking-Amsterdam.
- Code voor onder meer geldigheidsduur en vliegklasse.
- NUC staat voor: Neutral Unit of Construction, de internationale eenheid waarin de prijzen van alle vliegtickets overal ter wereld zijn om te rekenen. NUC is op zijn beurt gekoppeld aan de dollar.
- Het aantal kilo's dat een passagier mag mee nemen. De hier vermelde 20 kilo is standaard.
Bron: NRC Handelsblad van 17-10-1996.
Terug naar mijn homepage
Created by Theo Dekkers 2-9-1998.