Een vliegticket, hoe zit ie in elkaar



  1. Naam van de vliegmaatschappij waarmee wordt gevlogen.
  2. Naam passagier.
  3. Plaats opstappen.
  4. Plaats bestemming.
  5. Plaats uiteindelijke bestemming, in dit geval de opstapplaats.
  6. Berekening van ticket tarief. Hier staat de code voor het type ticket (BLSX1M1), de prijs in NUC's (584.78, zie 26) per onderdeel van het totale te vliegen traject.
  7. Het vluchtnummer is opgebouwd uit de code voor de luchtvaartmaatschappij en een administratief nummer.
  8. Vertrekdatum.
  9. Vertrektijd.
  10. Reserveringsnummer.
  11. SITI, afkorting van: Solid Inside, Ticket Inside, betekent dat het biljet in Nederland is betaald en aan de passagier is overhandigd.
  12. Code voor de computer van de reisagent.
  13. Code voor het reisburo.
  14. Prijs van ticket inclusief luchthavenbelasting op respectievelijke luchthavens.
  15. Codenummer van de reisagent.
  16. Nummer van voorraad administratie.
  17. Code voor luchtvaartmaatschappij.
  18. ROE, afkorting van Rate Of Exchange, de lokaal geldende wisselkoers van de NUC (zie 26).
  19. Totaal bedrag in NUC's (zie 26) vermenigvuldigd met ROE (zie 18) geeft ticketprijs in guldens.
  20. Administratie nummer.
  21. De letter staat voor de klasse waarmee wordt gevlogen.
  22. EH, afkorting van Eastern Hemisphere, wat betekent dat de vlucht op het oostelijk halfrond wordt afgelegd.
  23. AMS staat voor, zal u niet verbazen: Amsterdam, PEK staat voor Peking. Iedere bestemming heeft een vaste afkorting van drie letters.
  24. Aantal NUC's (zie 26) per onderdeel van het totale vliegtraject. In dit geval 584.78 NUC's voor zowel Amsterdam-Peking als Peking-Amsterdam.
  25. Code voor onder meer geldigheidsduur en vliegklasse.
  26. NUC staat voor: Neutral Unit of Construction, de internationale eenheid waarin de prijzen van alle vliegtickets overal ter wereld zijn om te rekenen. NUC is op zijn beurt gekoppeld aan de dollar.
  27. Het aantal kilo's dat een passagier mag mee nemen. De hier vermelde 20 kilo is standaard.


Bron: NRC Handelsblad van 17-10-1996.

Terug naar mijn homepage
Created by Theo Dekkers 2-9-1998.